Timo Heino tutkii taiteessaan aineellista maailmaa sekä sen osana olemista aineellisena, aistimellisena, ruumiillisena ja elollisena olentona. Hän toteuttaa teoksensa kolmiulotteisina materiaali- ja esinekollaaseina eri ainesosien muodostamista koosteista ja esineyhdistelmistä. Teosten aineksilla on aiempi historiansa, elämä, jota on eletty ennen teokseen liitetyksi tulemista eri aikoina, eri yhteyksissä, eri tarkoituksissa ja moninaisten merkitysten kasautumissa. Heinon teokset ovat eräänlaisia kolmiulotteisia hidastuskuvia aineellisen maailman kiertokulussa ja sellaisina myös jatkuvan edelleenmuovautumisen alaisia.

Seireenien laulu I-III
2016, Vääntyneet ostoskärryt, sukellusköysi; mitat vaihtelevat
3 800 € / I, II, III

N2:ssa esillä oleva Seireenien laulu I-III (2016) on kolmen tilateoksen sarja. Teokset rakentuvat moninaisiin muotoihin vääntyneistä ostoskärryistä, jotka on sidottu kirkkaan keltaisin, pelastussukeltajien käyttämin köysin veistosjalustoihinsa. Teoksen nimi viittaa antiikin Kreikan mytologian seireeneihin, jotka houkuttelevat merenkulkijoita luokseen tuhoisin seurauksin. Tarinan kertojahahmo Odysseus haluaa nauttia seireenien laulusta. Jumalatar Kirken neuvosta hän sidottaa itsensä laivansa mastoon suojautuakseen muuten vastustamattomalta houkutukselta.

Seireenien laulu I-III päivittää antiikin tarustoa ilmentämään oman aikamme ristiriitaista kokemusta, jossa halu, mielihyvä ja itsehillintä yhtyvät hallitsemattomaan himoon. Erilaiset houkuttavat, koukuttavat ja joskus myös potentiaalisesti tuhoisat mieliteot ja addiktiot ilmentävät yhtä kulutusyhteiskunnan paradoksia: lupausta ennennäkemättömästä valinnanvapaudesta, jonka kääntöpuolena on jatkuvan itsekontrollin ja pidättäytymisen vaatimus tai pakonomainen riippuvuus jostain aineesta tai toiminnasta. Samalla addiktio-termin (lat. addictio) alkuperäinen merkitys sisältää myös ajatuksen jollekin asialle tai toiminnalle omistautumisesta, siihen uppoutumisesta ja palkinnon saamisesta.

Kuvat: Matti Pyykkö

www.timoheino.com